Kutatásvezető neve
Kovács Ilona

A serdülőkori fejlődés vizsgálatán belül a különböző pszichológiai funkciók és a serdülő agy érésfüggő változásait vizsgálják. Ez a téma nemzetstratégiai szempontból kiemelt az egészséghez kapcsolódó neurobiológiai és pszichológiai kutatások területén. Az érési folyamatok leírása azért kiemelten fontos, mert lehetővé teszi az egészséges fejlődést szolgáló oktatási/nevelési stratégiák, illetve megfelelő korai intervenciók kifejlesztését.
Letöltések
Külső hivatkozások
Az SFK munkatársai nemrégiben vezették be a serdülőkor kutatásába az ultrahangos csontkormérést, amely a korábbiaknál jóval pontosabb becslést ad a kamaszok érettségéről. Ez azért fontos, mert maga a pubertás nemcsak az érést, de az agykéreg jelentős átszerveződését és a viselkedés gyermekiből felnőttszerűbe való átalakulását is elindítja. A pubertás kezdetének időpontja azonban széles tartományban változhat. A viselkedéses és agyi fejlettséget vizsgáló kutatásukban három eltérő érettségű serdülőcsoportot vizsgálnak. Az átlagos fejlettségű résztvevők csontkora megfelel az életkoruknak, a decelerált csoportban lévőké alacsonyabb, az akcelerált csoport tagjainak csontkora magasabb annál. Az első kérdés az, hogy vajon az eltérő érettségű csoportok kognitív képességei, mozgásos és érzelmi-szociális fejlődése, agykérgi szerveződése mutat-e eltéréseket. A második kérdés pedig az, hogy a serdülőkorban mért eltérések az akcelerált, átlagos és decelerált csoportok között vajon pusztán tranziens fejlődési eltérések, vagy esetleg van-e közöttük olyan, ami felnőttkorra is megmarad.

A serdülők kognitív teljesítményét egy komplex intelligenciateszttel mérve azt találták, hogy a biológiai kornak rendkívül jelentős hatása van mind az IQ-ra általánosságban, mind egyes specifikus kognitív képességekre. Az eredmények alapján azonos életkori csoporton belül az érettebbek munkamemóriája és feldolgozási sebessége magasabb szinten van, míg az azonos biológiai korú, de idősebb résztvevők verbális képességei jobbak (https://hun-ren.hu/hirek/a-biologiai-kor-es-a-kognitiv-kepessegek-serdulokori-osszefuggeseit-mutattak-ki-magyar-kutatok).
Az agyi fejlődést nagy felbontású nyugalmi állapotú elektroenkefalográfiával (HD-EEG) követő munkájukban az agy alapállapotú hálózatának működését regisztrálták. Az alapállapotú hálózat szervezettségének mértékét a termodinamikából kölcsönzött elméleti keretben elemezték. Az eredmények azt mutatják, hogy az agykérgi hierarchikus szerveződés az átlagos érettségű csoportnál a legoptimálisabb. (https://hun-ren.hu/hirek/a-hun-ren-az-elte-es-a-ppke-kutatoi-nemzetkozi-egyuttmukodesben-azonositottak-az-emberi-agy). Az ingerfüggetlen, cselekvésirányítástól mentes agyi aktivitást alvás közben is regisztrálták, szintén HD-EEG-vel, és a serdülő agy topografikus fejlődési mintázatának egy új aspektusára bukkantak (https://hun-ren.hu/hirek/uj-agykergi-eresi-folyamatot-fedeztek-fel-az-elkh-kutatoi-az-alvasi-orsok-serdulokori). A nyugalmi állapotú agyi hálózat fejlődését a képzelet élénkségének mérésén keresztül megközelítve azt találták, hogy az mind az életkor, mind a serdülőkori érettség mentén csökken (https://hun-ren.hu/hirek/az-elkh-kutatoi-az-emberi-kepzelet-eletkorral-valo-folyamatos-csokkeneset-mutattak-ki).